Yngves och Lenas Norrlandsresa sommaren 2022.

Målet för vår resa var Kebnekaise fjällstation där vi skulle vandra bland bergen samt Treriksröset. Dessutom skulle vi vara med på bröllop när en brorson till Yngve skulle gifta sig i Öjebyns kyrka.

Resan startade från vårt fritidshus i Nogersund på Listerlandet den 2 juli med en kort etapp till vår lägenhet i Växjö. Andra dagen startade vi tidigt och körde drygt 68 mil till Sveg.

Vi körde Inlandsvägen upp till Kiruna.

Vår Mustang gick bra hela vägen

Hotell Mysoxen i Sveg
Världens största träbjörn i Sveg

Från Sveg till Kiruna, som var vårt första mål, är det 100 mil och nästa dag körde vi ca 55 mil till Sorsele. Medan vi tyckte att Sveg verkade vara en trevlig plats där allt som är nödvändigt för livet verkade finnas så upplevde vi inte Sorsele som en plats där vi skulle vilja bo. Nästan den minsta kommunen i landet med sina 2455 invånare. Själva tätorten har ca 1100 invånare. Här var inte utbudet av affärer och annat särskilt stort och avstånden långa till större samhällen.

Här kör vi in i Lappland
Storgatan i Sorsele
Vårt boende i Sorsele-Holmen B&B

Nästa dag körde vi ca 45 mil via Arvidsjaur, Jokkmokk och Gällivare till Kiruna.

Det var tur att den här sträckan var lite kortare för norr om Arvidsjaur var det flera kilometerlånga vägarbeten där vi fick köra på väldigt grov makadam. Det gick inte att hålla högre hastighet än ca 20-25 km/h. Vi stannade och tittade på Lappstaden i Arvidsjaur och på den fina kyrkan i Jokkmokk.

Arvidsjaur med Lappstaden
Jokkmokk med sin fina kyrka

I Kiruna bodde vi på STF:s hotell som ligger relativt nära stans gamla centrum. Kiruna är ju väldigt intressant att få se eftersom man håller på att flytta en stor del av gamla stan. Detta på grund av att gruvdriften nu har kommit alldeles för nära stans bebyggelse. Hela det gamla centret skall flyttas och den här sommaren var den sista sommaren som det gamla centrumet skulle användas.

Det var lite avslaget i stan (tyckte vi) och det fanns inte så många affärer eller restauranger kvar i centrum och det är väl inte så konstigt när det skall avvecklas. Samtidigt så var inte det nya centrumet tagit i bruk ännu. Speciellt är att man skall flytta den fina (och stora) träkyrkan och den skall flyttas i ett stycke(!!). Det är planerat att den skall flyttas år 2025. Vi fick möjligheten att lyssna på en orgelkonsert i kyrkan och det var en mäktig upplevelse!

STF:s hotell i Kiruna
Här låg vårt rum
Gott med en öl på Bishops Arms
Kirunas fina kyrka som ska flyttas
Kirunas nya stadshus
Inuti nya stadshuset

Från Kiruna körde vi till Nikkaluokta där vägen tar slut. Därifrån får man vandra två mil för att komma till Kebnekaise fjällstation. Det går att åka helikopter för 1000 kr per person, men det gjorde inte vi.

Fjällstationen i Nikkaluokta

Äntligen är vi framme vid Kebnekaise fjällstation efter två mils vandring

Kebnekaise fjällstation

Skönt att komma fram till fjällstationen där vi nu skulle bo i fyra nätter. Naturen här är väldigt vacker och storslagen med höga berg och dalgångar mellan bergen. Vi ägnade dagarna åt att vandra runt fjällstationen och en dag vandrade vi upp mot Kebnekaise. Från fjällstationen upp till toppen av Kebnekaise är det en vandring på 9 km. Men inte vilken vandring som helst. Det är väldigt stenigt och man får hela tiden gå på (ibland lösa) stenar. För de flesta som lyckas så tar det ca 15 timmar att gå upptill toppen och ner igen. Vi upplevde också att man som 70-åring inte har den balans som man hade som yngre. Så vi gick större delen av vandringen upp mot toppen men nöjde oss med bergstoppen innan Kebnekaises topp – Vierramvare. Sedan började det dra in regnmoln så vi vände tillbaka mot fjällstationen. Vi påbörjade vandringen vid 7.30-tiden på morgonen och var tillbaka lite efter kl 17 på eftermiddagen.

Det är fint i dalgångarna
Paus i vandringen
Nu börjar det gå uppåt – väldigt stenigt
Väldiga vyer, otrolig utsikt
På toppen av Vierramvare, Kebenekaise i bakgrunden
Man har gjort stenskulpturer uppe på toppen
Lena vid en stenskulptur
Markerat med rött var man ska gå, ingen stig.
Regnmolnen drar in
Överallt bara en massa sten
Men väldigt vackra vyer
Lena på väg ner igen mot fjällstationen
Den sista delen fick vi gå i regn
Det rinner vatten överallt – vackert!
Många höga bergtoppar
På vandring tillbaka till Nikkaluokta, ca 2 mil
Skönt att Mustangen väntade i Nikkaluokta

Efter Kebnekaise fjällstation var målet att komma till Treriksröset. För att komma dit måste man först köra till Karesuando och där åka över till den finska sidan. Karesuando som vi passerade är Sveriges längst norrut belägna tätort. Längre norrut är det, på den svenska sidan, mest väglöst land med få boenden. Men på den finska sidan går en europaväg längs gränsen norrut. Vi följde den vägen till Kilpisjärvi som ligger närmast Treriksröset. Vid Kilpisjärvi ligger en sjö och Sverige ligger på andra sidan. Men där är det mest ödebygder utan vägar.

Bron till Finland vid Karesuando
I Kilpisjärvi bodde vi vackert nedanför berget
Sverige på andra sidan sjön

För att komma till Treriksröset kan man först åka båt på sjön norrut tills sjön tar slut. Sedan får man vandra ca tre kilometer för att komma fram till Treriksröset. Det går också att vandra hela vägen, drygt en mil, om man vill det. Vi hade redan vandrat så mycket så vi planerade att ta båten…

Vid Treriksröset möts gränserna för Sverige, Norge och Finland och när man går runt röset så går man genom alla tre länderna!

Båten som vi åkte med mot Treriksröset
Finska flaggan vajar stolt!
Nöjda resenärer
Här står vi vid målet – Treriksröset
Vi fortsatte vår resa norrut till Lyngenfjorden

Efter Treriksröset fortsatte vi vår resa norrut till den norska fjorden Lyngenfjorden och samhället Skibotn. Nu var vi verkligen långt norrut och norr om fjorden ligger Norra ishavet!

Sista delen i vår norrlandsresa var att närvara vid bröllop i Öjebyns kyrkan, utanför Piteå, mellan min brorson Viktor och hans Amanda. Vi körde från Kilpisjärvi längs europavägen på den finska sidan av gränsen ner till Torneå och där över till Haparanda där vi aldrig hade varit förut. Vi stannade och såg lite av stan och fikade på ett konditori med namnet ”Konditoriet”. Från Haparanda körde vi till Luleå där vi skulle bo på hotell under fyra nätter för att kunna vara med på bröllopet och hälsa på släkt och goda vänner.

Stadshotellet i Haparanda
Konditoriet ”Konditoriet”
Viktor och Amanda kom till festen i en fin Edsel

Efter bröllopet var det dags att vända hemåt och vi körde nu på E4:an söderut mot Söderhamn där vi  skulle övernatta. Vi hade aldrig varit i Söderhamn som visade sig vara en liten fin stad.

Söderhamn, en fin liten stad. Ulrika Eleonora kyrka
Skulptur med Nathan Söderblom

Från Söderhamn fortsatte resan söderut mot Växjö och därefter mot Nogersund. Vi lämnade E4:a vid Gävle för att kunna köra nedcabbat på lite mindre vägar eftersom vädret var soligt och varmt. Vägen gick nu över Gysinge, Sala och Västerås och vidare ner mot Norrköping. Därefter över Tranås och Vetlanda och vidare till Växjö där vi sov över i vår egen lägenhet. Här firade vi vår resa med bubbel och spagetti med köttfärssås som smakande väldigt gott efter alla restaurangmåltider. Dagen efter avslutade vi resan med den korta turen till Nogersund på Listerlandet.

Äntligen hemma igen. Firar med skumpa, spaghetti med köttfärssås

Sammanlagt körde vi 454 mil från Nogersund till att vi kom tillbaka dit och vår Mustang drog i genomsnitt 0,71 liter per mil, vilket man får vara nöjd med. Allting gick bra, bilen gick bra och vi klarade oss från olyckor och annat. Så vi tycker att vi har haft en bra resa där vi har sett väldigt mycket av vårt avlånga och vackra land.

Det blev totalt 454 mil, 0,71 liter per mil

Yngve Rehnström

Stort tack till Yngve och Lena för att ni delar med er av er fantastiska resa och fina bilder!

Detta hjälper oss i vårt arbete att hålla hemsidan levande och intressant, samt ger kanske andra medlemmar ideer om vidgade vyer och fjärran resmål.

Har ni själva någon reseskildring så skicka den till mig så publicerar vi den här på vår hemsida!