Daniels tisdagsträff 10 augusti

Vår Christina Wik har fotat och skrivit om träffen;

Daniels tisdagsträff

I Ärkilsmåla händer det alltid trevliga saker när vi i BVK är inviterade. Härligt befriade från både regnskurar och åskmuller sågs det ena fordonet efter det andra rulla in på LBV-produkters stora parkeringsyta.

Strax före 18-tiden började det låta av motorer uppe vid vägen. En av de tidiga besökarna var hedersmannen Åke Jeansson från Tving i sin Ford Tudor Sedan från 1937. Tänk att denna bil varit i familjens ägo i mer än åttio år!

Den gamle och Forden

Battsam hade sin representant på plats denna kväll. Denne presenterade olika oljor, bilvårdsmedel och några produkter ytterligare som blev ämne för smärre diskussioner: Det nya bränslet E10 har en rad bieffekter som kan bli mer eller mindre påtagliga vid kontakt med motorerna i våra äldre bilar. Dels bränsleslangar som tål bränsle upp till nivå E15, alltså 15 procents inblandning av etanol. Därmed blir man varse att våra befintliga bränsleslangar lever ett farligt liv med detta aggressiva bränsle. Produkten Red Line, visades också. Det är egentligen en hel produktserie men oftast förknippas namnet med blyersättning. Några sade sig inte köra sin bil utan oktanhöjare i tanken medan andra inte använde sig av sådan överhuvudtaget.

Allt roligt går inte på fyra hjul. Minsann rullade det inte in några mopeder också och åtminstone en MC. Mopeder är lika med nostalgi och flera stannade till och tog en extra titt på dessa.

Vem som var upphovsman eller -kvinna till frågorna i tipsrundan vet jag inte, men kan konstatera att de var sinnrikt konstruerade och verkligen krävde fackkunskaper om man nu inte gav sig på en gissning naturligtvis. Ja de var så kluriga att man verkligen fick titta en gång extra ibland. Men – kunskapsnivån inom BVK måste förklaras som mycket god, då det ändå var flera stycken som nådde högt i antal korrekta svar fick vi veta från rättande instans.

Det finns mycket att titta på hos familjen Mattisson i vanliga fall och än mer denna kväll. Var ska vi börja? Ja vi startar upp med några foton som togs i de olika garagen. Det första som fångade blicken här var givetvis kulören. Det andra var fjäderstålen i kofångaren. Allt annat än dagens plastdetaljer som är integrerade med karossen och gärna föranleder en större reparationsinsats av fronten om en mindre sammanstötning skulle råka ske. Här är vi så långt från slit och släng man kan komma. Titta på infästningarna till framlyktorna – de är helt underbara. Om så skulle vara, byter man ut den aktuella delen, här talar man inte om några hela “kit”.

Även i förfallet bor det skönhet. Notera här den härliga formen på främre lykthusen.

Vy från en Graham Paige; en extremt ovanlig bil som man för övrigt får räkna sig in bland de få lyckliga som överhuvudtaget har fått se en sådan. En vinröd Jaguar längre bort tilldrog sig stort intresse och man kunde lyssna till funderingarna om de tekniska lösningarna på denna.

En Plymouth Satellite drog blickarna till sig. Om det var fronten eller aktern som var snyggast lämnar vi till bedömaren. Ett riktigt blickfång är den.

Pål Håkanssons Chevrolet Impala från 1967 har en linjeföring som är helt betagande. Sportig coupe’modell som andas aerodynamik.Jämför denna med Impalan från 1958 som står bredvid och som är en “milestone” med sina fina linjer och en hel del extra options på detta exemplar. Tänk vad linjeföringen kunde ändras på blott nio årsmodellers skillnad.

Att en Opel av äldre datum var på inrullande hördes på långt håll. Visst väcker den där specifika sången från motorljudet minnen från förr? Denna Kapitän är ett riktigt fint exemplar som gästade vår tisdagsträff.

En god representant för 80-talet är denna BMW Alpina B7. Ingen dussinbil precis. Många emblem och tillnamn är synonymt med detta decennium. Mycket pulver under huven här.

Slutligen ska vi väl ha med ett tungt fordon också. Denna maffiga Scania jämte flera entreprenadfordon står att finna hos Mattissons. Årsmodellen uppges vara 1961 och bilen har en totalvikt på rejäla 19500 kg. Inget åtminstone jag vill få möte med i smala Ärkilsmålagatan…

Vikten av fika kan inte nog betonas och i BVK-sammanhang har vi verkligen idoga medlemmar som ställer upp för att vi ska få det trevligt tillsammans. Vi fick också träffa några nya medlemmar denna kväll och hoppas på återseende med dessa.

Det är många förberedelser för att det hela ska klaffa, något man inte alltid tänker på. I detta fall skulle ett antal hundra frallor hämtas på Konditori Fenix i Emmaboda för att sedan bres och förpackas på plats. Gott kokkaffe jämte bryggt dito samt läsk och goda bakverk. Ja, vi får verkligen mycket för vår medlemsavgift jämte alla trevliga möten som gör att vi kör hemåt med en positiv känsla i kroppen.

Slutligen några foton på den avslutande prisutdelningen där träffansvarige Daniel fördelade de motoranknutna priserna och också gav oss de rätta svaren på de kluriga frågorna.

Ett särskilt tack till Daniel, Lena och Lennart för att vi fick komma till Ärkilsmåla denna fina kväll! Stort tack också till er övriga som hjälpte till vid servering och med rättning av våra 1X2-svar på tipsrundan!

/Christina Wik

Stort tack till Christina för bra bilder och en berättande text med stuns och finess! Uppskattas av medlemmarna och mig!

Träffen samlade ett trettiotal bilar med stor spridning av tillverkare och årsmodeller.

Här lite bilder

Jörgens fina ’58 Cheva, äntligen ute efter mycket jobb nerlagt
Hot Rod gänget
MoPar power
Törnis och Cinas ”Betty Boop”

Som vanligt möts man av härliga människor, kamratskap, värme och glädje på våra träffar. Ålder och rang flyter undan och vårt gemensamma intresse håller oss samman. Alla talar med alla, berömmer, undrar och frågar – våra träffar är så att säga en tidsmaskin som lyfter bort åren och tungsinne.

Visst är det väl så att när man sätter sig i sin veteranbil så går man tillbaka i tiden, kommer ihåg ungdomen och greppar ratten men ett stort leende, svaga dofter av vinyl, olja och bensin, startar motorn och petar i en rugga. Solen skiner och allt är toppen – Nu kör vi!

Stort tack till Daniel med familj, Conny och Gun-Britt och alla deltagare – ni gjorde vår dag!

Svenne