Artikel om Elektroluminescerande instrumentbelysning

Vad är elektroluminescerande instrumentbelysning?
Hur kan hastighetsmätare, instrument och nålar utan ljus, rör eller gas? Svaret ligger i keramik-teknik. Mätartavlorna är tillverkade av laminerade lager av material som börjar glöda när de matas med en växelström med hög voltstyrka. Resultat blir att mätartavlor och nålar i instrumenten är en ljuskälla i sig själv.

En typisk mätartavla eller nål består av flera lager;
⦁ Basytan i en mätartavla består av en stålplåt belagt med ett lager av glasartad emalj.

⦁ Sedan appliceras ett lager av solid keramik över detta.

⦁ Följt av ett lager innehållande elektroluminescerande fosfor i keramisk bas.

⦁ Sedan läggs ett transparent elektriskt ledande lager ovanpå.

⦁ Slutligen följer ett lager av glasig beläggning för glans och utseende.

Detta kallas ett elektroluminescerande ljus (EL)

Mellan mätartavlans högvoltsanslutning och nålen behövs en flexibel elektrisk kontakt för att tända upp nålen. Till detta används Litz-tråd.
Det är en speciell typ av tråd som används för att linda olika elektroniska spolar med krav på lågt motstånd för minimala spänningsförluster.
Litz-tråden är uppbyggd av en isolerande kärna med många mindre trådar spunna runt kärnan. Elektronerna färdas endast på trådens yta.
Litz-trådens uppbyggnad med många trådsträngar ger en mycket stor area i förhållande till trådens tjocklek, vilket i sin tur ger mycket lågt motstånd.

 

Kraftförsörjning;
Hastighetsmätaren, instrument och nålar drivs av en strömkälla, även kallad oscillator eller power-pack, som omvandlar 12 volt likström till 200-300 volt växelström på 250 Hz per sekund.

Detta fantastiska system som användes 1960, 1961 och 1962 Chrysler,
i 1960, 1961, 1962 och 1963 Imperial, liksom 1966 och 1967 Dodge Charger.

På Chrysler, och Imperial är oscillatorn monterad under instrumentbrädan på förarsidan mot brandväggens sidoplåt. På Dodge Charger monteras den på instrumentbrädan bakom handskfacket.

Chrysler ’60 -’62 AstraDome har många EL-lampor;
1 Hastighetsmätartavlan
2 Övre delen av vägmätaren
3 Nedre delen av vägmätaren
4 Hastighetsmätarens nål
5 Amperemätaren
6 Amperemätarens nål
7 Oljetrycksmätaren
8 Oljemätarens nål
9 Tankmätaren
10 Tankmätarens nål

11 Temperaturmätaren
12 Temperaturmätarens nål

Sedan finns det EL-lampa i radion och dess stationsnål samt och klockan och två av dess tre visare.
Användningen av EL-lampor hade många fördelar;
Det milt glödande och bländfria ljuset blev högt uppskattat när systemet presenterades och så även idag när folk förvånas av siffror och nålar som verkar flyta i luften och den komplicerade tekniska lösningen som ger extrem livslängd utan byten av några lampor.

’EL-lamporna är nästan oförstörbara och kommer att fortsätta att lysa mer än de beräknade 10 000 timmarna när de konstruerades.
Sven ”Wizard” Andersson