Bussresan

Efter lång väntetid på grund av pandemi och strul blev så äntligen bussresan av. Kerstin Alegård Wallander har skrivit och tagit bilder. Även Yngve Rehnström har tagit foton.

Hoppas alla deltagare hade en trevlig resa och att vi kan planera in nästa resa så småningom.

Svenne

BVK:s bussresa till Linköpings Flygvapen museum, Kornettgården och Motala Motormuseum 2022 04 30 – 05 01.

Äntligen  !!!!! Nu skulle bussresan bli av, efter att tidigare ha blivit inställd pga pandemin.

Tidigt lördag morgon äntrar vi bussen efterhand med start i Karlskrona. Ett härligt sällskap av veteran entusiaster. En bit på väg tar vi fikapaus med kaffe/te och goa mackor.

Väl framme vid flygvapen museet, var det dags för en välsmakande lunch.

Därefter gick vi en guidad tur i två grupper, ledda av fantastiskt informativa guider.

Vi fick veta mycket om svenska flygplan från 50-talet och framåt.

Den planerade timmen blev allt längre pga stort intresse från oss deltagare.

Framåt eftermiddagen checkade vi in på vårt Hotell i centrala Linköping.

Här hade vi lite ”egen” tid före middagen, som serverades vid 18-tiden.

Både före, under och efter middagen hade vi många intressanta samtal och diskussioner. Sååå skönt att äntligen kunna vara social ”in person” istället för enbart via sociala medier, som under pandemin.

Färden gick sedan vidare till Kornettgården i Vreta kloster. Detta är ett privat museum, som består av uppbyggda miljöer från svunna tider. Samlingen innehåller tusentals bruksföremål från slutet av 1800-talet till 1980-talet. Vi var nog alla överens om, att detta museum är alldeles unikt i klassen. Allt är så välorganiserat och vackert gjort. Våra 45 minuter här hade en klar tendens att dra ut på tiden. Helt klart är, att många av oss nog gärna återvänder hit.

Lite motvilligt tog vi oss dock till bussen igen, för att styra kosan mot Motala motormuseum, vilket är ett av eller kanske det mesta välbesökta museet av denna typ i Sverige. Vi gick en runda och tittade på en mängd fina gamla bilar, motorcyklar och mopeder, som bland annat ägts av självaste Kung Carl den XVl Gustaf.

Efter en god lunch, fick de som ville, en möjlighet till ytterligare lite tid bland alla fordon.

Så hade plötsligt större delen av dagen passerat och det var dags att styra färden hemåt igen. Flertalet av oss var nog ganska trötta i ben, fötter och hjärnan, så det var välkommet att nå hemorten någon timme tidigare än beräknat.

Stort tack till arrangörerna Kjell Ståhl och Sylve Jonsson och vår trevlige chaufför!!!!!