Ax-snabbaste standardbilen i USA 1957

I testen/tävlingen på Daytone Beach 0-60 mph (ca 100 km/tim) deltog;

  • En Oldsmobile med en potent 300-hk, 371’a V-8 med tre tvåportsförgasare.
  • En Studebaker Golden Hawk med kompressormatad 289’a V8 på 275-hk.
  • En Pontiac 347’a V8 med tre tvåportsförgasare ” Tri-Power” på 290 hk
  • En Ford Thunderbird med kompressormatning på 300-hk
  • En råstark Chrysler 300C med 392’a Hemi V8 på 375-hk med dubbla fyrportsförgasare
  • En DeSoto Adventurer med 345’a V8 på 345-hk med dubbla fyrportsförgasare
  • En Plymouth Fury med 318 V8 med dubbla fyrportsförgasare på 290 hk
  • En Dodge D-500 med Red Ram 325’a V8 på 285 hk
  • En Dodge D-500-1 med dubbla fyrportare och 310 hk
  • En Mercury Monterey M-335 med 368’a V8 på 335 hk
  • En Rambler Rebel med en AMC 327’a V8 på 255 hk

Resultaten av de bästa följer här;

  • Chrysler 300C 7,6 sekunder
  • Pontiac Tri-Power på 7,9 sekunder
  • Ford Thunderbird 8,0 sekunder
  • Plymouth Fury 8,0 sekunder
  • Studebaker Golden Hawk 8,7 sekunder
  • Dodge D-500 8,8 sekunder

Jamen Rambler då?

  • Ok, Rambler Rebel 7,5 sekunder och vinnaren.

Den enda bilen som kunde slå ”Rebellen” i acceleration var faktiskt en bränsleinsprutad Corvette, som körde på 7,0 sekunder och blev den snabbaste amerikanska bilen, medan Rebellen var den snabbaste amerikanska sedanen.

AMC’s konstruktörer gjorde ett storverk med en kombination av ”lätt” bil med en relativt potent motor. Designavdelningen hade däremot haft för mycket LSD i vattenkylaren…….

Svenne