Amerikansk spårviddsstandard

Ni har möjligen sett denna historian på nätet tidigare, jag har översatt den till svenska så att fler kan ta del av den.

Vi vet ju att England och USA har ett märkligt måttsystem baserat på diverse kroppsdelar och längder mellan näsa och utsträckt arm, vanligtvis uppmätta på någon gammal kung.

Här till själva historien som hävdas vara sann;

Amerikansk spårviddsstandard

1. Spårviddsstandarden för järnvägar i USA är 4 fot och 8,5 tum (1435 mm). Ett ganska udda mått, eller hur?

Hur kommer det sig att just detta mått valdes som standard?

2. Jo för det var så som järnvägarna byggdes i England och det var engelska utvandrare som byggde järnvägarna i USA.

Men varför byggde engelsmännen på det här sättet?

3. Eftersom de första järnvägarna byggdes av samma arbetare som byggde spårvagnsspåren (före järnvägstiden) och detta var den vanliga spårvidden som de använde.

Men varför använde de just detta mått?

4. Eftersom arbetarna som byggde spårvägarna använde samma mallar och verktyg som de använde tidigare när de byggde vagnar och kärror med den här spårvidden.

Okej, visst! Men varför hade vagnarna denna konstiga mått?

5. Bara för att om man försökte använda en annan spårvidd, blev hjulen skadade eller gick sönder när man färdades på Englands vägar, som hade detta mått mellan hjulspåren i vägen.

Så vem byggde de gamla vägarna med sina djupa hjulspår?

6. Nåväl, romarna byggde de första större vägarna i Europa (liksom i England) för sina trupper. Vägarna har använts sedan dess.

Men hur är det med hjulspåren då?

7. Det var de romerska triumfvagnarna som bildade hjulspåren, spåren som alla senare var tvungna att anpassa sig till för att inte skada sina vagnar. Eftersom triumfvagnarna tillverkades för det romerska riket hade de alla exakt samma spårvidd. Standard järnvägsspårvidd 4 fot och 8,5 tum, kommer därför från de ursprungliga specifikationerna för en romersk triumfvagn. Länge leva byråkratin!

Så nästa gång du får en kravspecifikation i dina händer och undrar vilket hästarsle som sammanställt den, kan du faktiskt vara på rätt väg. De romerska triumfvagnarna konstruerades för exakt bredden på två hästarslen mellan skaklarna.

Nu till poängen … När du ser en rymdfärja på sin avfyrningsramp ser du också en stor raket på vardera sidan om den stora bränsletanken. Det är massiva startraketer, så kallade SRB-raketer. Dessa raketer tillverkas av företaget Thiokol i deras fabrik i Utah. Ingenjörerna som konstruerar dessa raketer hade föredragit om de kunde ha gjorts lite bredare, men raketerna måste transporteras med järnväg från anläggningen till Kennedy Space Center. Järnvägen går igenom en tunnel i bergen. Startraketerna kan ju uppenbarligen inte vara större än tunneln. Tunneln är lite bredare än järnvägsspåren, och järnvägsspåren som du kanske kommer ihåg är två hästarslen breda.

En betydelsefull beståndsdel på världens mest avancerade transportmedel har följaktligen måst anpassas till bredden på ett hästarsel, för över 2000 år sedan. Och vi som trodde att ”hästarsel” bara var en förolämpning.

Svenne