Från ledljus till LED-ljus

Från ledljus till LED-ljus
Här till ett ämne som kan skapa diskussion i veteranbilskretsarna och ruska om ivrarna för bilar i totalt originalskick.
Jag kommer därför att beskriva olika steg som kan utföras för förbättring av strålkastarljuset, från i stort sett original upp till modernt ljusflöde.
Introduktion
Gamla bilar har inte sällan ett gravt spänningsfall, beroende på en otillräcklig kabelarea, långa kabeldragningar och dåliga kontakter i ljuskontakterna.
Det är inte helt ovanligt att det endast kommer fram 8-10 volt till strålkastarna, beroende på ovanstående. Det betyder en försämrad spänningsmatning med 33 till 16 % grovt räknat.
Detta gör att t.ex. de gamla snygga Sealed Beam insatserna (lampa, reflektor och glas som förslutits under vakuum) många gånger fått ett oförtjänt dåligt rykte.
Även bilar med gamla H4 insatser och lampor kan lida av spänningsfall.
För att testa detta behövs en voltmätare eller ett modernt kombinationsinstrument.
Lossa lampkontakten bakom ljusinsatsen och mät mellan jord (chassi) och kontakten för halvljus. Notera spänningen och mät därefter helljuset på samma sätt. Ett mätvärde som understiger 11 volt vid fulladdat batteri visar att ett relä borde installeras. Värden på 12 volt och högre visar på att det inte blir någon avsevärd förbättring med relä, men ljuskontakt och kablarna avlastas om relä installeras.

Steg 1, förbättring av ljusflöde med original ”sealed beam” ljusinsatser
Vill man ha bilen i princip helt original, men ändå köra aktivt, dag som natt så bör man installera ett dubbelrelä för strålkastarna.
Här nedan ett generiskt elschema, med reservation för kabelfärgerna.
Notera att bilens original kontaktstycke används utan några som helst modifieringar om en framtida ägare skulle vilja återställa till fullt originalskick igen.
Kretsbrytaren kan bytas ut mot en vanlig hängsäkring, fast då släcks allt lyse direkt om säkringen går.

Dubbelrelä och dess nya kablar kan enkelt döljas på lämplig plats i motorrummet, dock så nära förbrukarna (strålkastarna) som möjligt.
Steg 2, förbättring av ljusflöde med original eller eftermonterade H4 ljusinsatser
Många försöker lösa problemet med dåligt lyse genom att bara byta insatserna till H4 insatser.
Detta ger givetvis en förbättring, men fortfarande med spänningsfall om man inte monterar relä.
Ett annat problem är att i USA-bilar finns en kretsbrytare, så kallad ”circuit breaker” monterad, vanligtvis på ljuskontakten. Denna kontakt består av en bimetall som temporärt öppnar kretsen vid för hög ström, vilket visar sig med att strålkastarna slocknar någon sekund för att så åter tändas.
Avsikten är att skydda ljuskontakten och kablarna från överhettning och i värsta fall kabelbrand, samtidigt som det sker med en viss säkerhet för förare/passagerare.
Den som har en bil med strålkastare som uppför sig på detta sätt har ett på tok för högt spänningsfall, eller har H4 lampor monterats utan relä.
På bilar som redan har H4 insatser med H4 lampor kan ljusflödet avsevärt förbättras genom att montera LED-lampor.
Om LED-lampor monteras behövs inget relä för hel/halvljus eftersom dessa lampors förbrukning är mycket ringa i jämförelse med vanliga glödtrådslampor.
Innan du går vidare måste det dock nämnas att LED-lampor i strålkastarna INTE är godkänt i besiktningen. Detta beror inte på att ljusbild eller ljusstyrka är annorlunda än de moderna bilar som har LED-lampor, utan på att regelverket som fortfarande är gällande är över 50 år gammalt.
Enligt stationschefen på Opus så pågår det arbete med att ändra regelverket, men som vi nog alla vet så går det inte fort när statliga myndigheter ska ändra något.
Sannolikt blir det inte några problem att använda LED-lamporna, men reservation för övernitiska poliser.
Tänk på att inte köpa för billiga lampor, eftersom man får vad man betalar för.
Här nedan visas ett exempel på lampor som fungerar bra, 90W och 9000 Lumen med en färgtemperatur på 6500K Ultra-vitt sken. Lamporna säljs vanligtvis i satser om 2.
Notera kylflänsarna i lampans bakkant – kontrollera noga omlyktpottorna har plats för kylflänsarna.
Philips 9003 CSP H4 HB2 LED Car Headlight Hi/Lo Beam Bulbs 180W 18000LM 6500K

Steg 3, förbättring av ljusflöde med nya H4 ljusinsatser
Vill man ha det bästa som erbjuds på marknaden idag när det gäller klassiska ljusinsatser med kupat glas för rätt tidstypiskt utseende så är det Valeo/Cibie som gäller. Dessa ljusinsatser har mycket bra optik i glasen och ger ett starkt ljusflöde.
Här nedan en bild på VALEO 082374 förpackningarna för 5-3/4 tumsinsatser.

VALEO 082374 med LED-lampa monterad

Jag kommer här att visa installationen av dessa insatser och LED-lampor på min bil.
Detta är de sealed beam-lampor som bilen haft i princip sedan den var ny

Med kromsargen demonterad ser det ut så här.

Den tunna kromringen sitter med 3 skruvar som lossas något, därefter kan ringen vridas medurs och lyftas bort tillsammans med insatsen.
4 H4 insatser monteras, men då måste man göra en mindre modifiering eftersom helljusinsatsen har en förskjuten klack. Här visas ett spår som slipats upp med Dremel-slip.

Även kontakten måste modifieras för att en H4 lampa ska kunna monteras – notera hacket som slipats ut i kontakten.

Här är två insatser monterade, notera att kablar och kontakter dragits ut mellan insatserna och säkrats med buntband. Inga kablar eller kontakter har modifierats utan allt kan enkelt återställas.

Alltid svårt med bilder på ljuskällor, men här är de gamla ”sealed beam” – insatserna med relä inkopplat.

Att jämföras med de nya VALEO insatserna

Förutom en stor förbättring i ljusflödet med ökad säkerhet vid mörkerkörning så finns det även en annan fördel;
Sealed beam halvljus har en förbrukning av 37,5W/12V = 3,12 Ampere x 2 “lampor” = 6,24 Ampere total förbrukning.
Sealed beam helljus har en förbrukning av 50W/12 V = 4,16 Ampere x 4 “lampor” = 16,64 Ampere total förbrukning.
Att jämföra med förbrukningen för LED-lamporna;

LED-lampor halvljus har en förbrukning av 1,63 Ampere x 2 lampor = 3,26 Ampere total förbrukning.
LED-lampor helljus har en förbrukning av 1,63 Ampere x 4 lampor = 6,52 Ampere total förbrukning.
Detta betyder att det inte finns något behov att byta ut likströmsgeneratorn mot växelströmsgenerator – förbrukningen vid körning med halvljus är försumbar.
Avseende blinkers och bakljus, kommer dessa att beskrivas i kommande artikel.

Sven Andersson
medlem 85

7