Citronsyra, effektiv och miljövänlig rostborttagning.

 

Citronsyra har många användningsområden i hemmet såväl som i vår hobby.
Citronsyra blandat med vatten i förhållande 1:10 eller 2:10 ger en lösning som tar bort rost från lösa fordonsdetaljer. Blanda citronsyran i varmt vatten och säkerställ att granulaten löser upp sig ordentligt. Fyll en plastbehållare med lösningen och sänk ner den rostiga delen.
Lämna över natten, ta upp delen, avlägsna lösa rost med en borste, sänk ner igen om inte all rost är borta. Gravrost kan ta längre tid – men all rost kommer att lösas upp, det är bara en fråga om tid.
Om lösningen blir gul till brungul så har citronsyran förlorat sin kraft och ny lösning måste blandas till.
Doppa ner dina ärgiga kontakter till kabelhärvor i citronsyra – mässingskontakter blir som nya igen.
Om man inte kan skölja bort all citronsyra så kan man doppa ner delen i en blandning med 2 matskedar bakpulver till 1/2 liter vatten – detta neutraliserar citronsyran.
Citronsyran kan även användas direkt på bilen för att ta bort det där retfulla rostangreppet som stör helhetsintrycket.
Här behöver man dock använda en annan metod;
1 deciliter citronsyra blandas ut med mycket lite varmt vatten och rörs till en gröt, fortsätt röra tills granulaten är väl upplösta och blanda därefter ner ca 2 deciliter färdigblandat tapetklister.
Rör om blandingen ordentligt tills det blir en smidig kräm.

Nu kan blandingen appliceras till och med upp och ner på bilen – lägg på ett tjockt lager.

Täck nu området med Gladpack plastfolie, detta är viktigt för att inte limmet ska börja torka och för att blandningen ska hållas på plats.

På morgonen efter ser det vanligtvis ut såhär;

Tvätta bort blandningen med ljummet vatten och lite diskmedel, torka av ordentligt med papper och kontrollera resultatet – lös rost i djupa porer kan man skrapa lite på med en brytbladskniv.
Detta är resultatet efter en natt:

Detta duger inte utan behandlingen upprepades 3 gånger tills resultatet blev såhär;

Notera att allt arbetet utförts utan att något behövts täckas in och helt utan slipdamm – det färdiga resultatet kan liknas vid sandblästring. Det är bara en fråga om tid och upprepning, tänk på att resultatet tar längre tid vid lägre värme. Jag håller normalt 12-15 grader i garaget, blandningen fungerar bra i den temperaturen.
Eventuella djupa porer kan behöva slipas med en diamantspets på en Dremel-maskin.

Sen är det ”bara” att grunda med en bra grundfärg och lackera området.

Citronsyran påverkar normalt inte lack eller krom på något sätt så det är ingen risk om det skulle hamna någon blandning på bilen.  Tänk dock på att citronsyran påverkar ytbehandlingar typ försinkning som vanligen försvinner.

Efter avslutat arbete kan blandingen späs ut med vanligt vatten och hällas ut i avloppet.

Den koncentrationen som jag arbetar med har ingen miljöpåverkan i utspätt skick, men man ska undvika att spola ut stora volymer utan att späda ut ordentligt med vatten t.ex. låta vattenkranen rinna under det att man sakta häller ut blandningen.

Sven Andersson
medlem 857

Ett stort tack till Sven för denna artikel.